sunnuntai 1. tammikuuta 2017

Tavoitteet vuodelle 2017

Hyvää uutta vuotta 2017 kaikille! Täällä aloitettiin uusi vuosi räkätaudissa ja koska tämä päivä menee aikalailla sohvan pohjalla levätessä, niin on hyvä aika miettiä kulunutta vuotta ja asettaa uudet tavoitteet tulevalle vuodelle. :) Mietin näitä tavoitteita jo pitkään, kun edelliseen blogikirjoitukseen vähän tämmöistä postausta toivottiinkin. Mietin pitkään, haluanko asettaa laisinkaan painotavoitetta vai keskitynkö nyt vain siihen treenin antamaan euforiaan ja hyvään fiilikseen ja asetan tavoitteita pelkästään treenin ympärille. Suurin osa tämän vuoden tavoitteista pyöriikin aikalailla treenin ja siinä kehittymisen ympärillä! :)



Kun katselen kulunutta vuotta kalenterini kautta niin näen selvästi, milloin on tullut treenattua ja milloin "huilattua". Viime vuosi alkoi painossa 70,9 kg ja se päättyi joulun tuomiin hurjiin 74,0 kg:n lukemiin! Vuosi toi siis mukanaan kolme lisäkiloa, vaikka tavoitteena olikin kyllä miinusmerkkinen lukema! :D Alimmillaan paino kävi 69,5:ssä kilossa juuri ennen juhannusta. 

Maaliskuu, heinäkuu ja lokakuu olivat selkeästi vaikeimmat kuukaudet treenin suhteen. Silloin salitreenejä kertyi keskimäärin ainoastaan 7 koko kuukauden aikana. Parhaimpina kuukausina (tammikuussa, toukokuussa, kesäkuussa, elokuussa, marraskuussa ja joulukuussa) taas salitreenejä kertyi jopa 15 kertaa/kk. Maaliskuun haasteeksi osoittautui kahden viikon Thaimaan matka, jolloin salitreenit jäivät lähes kokonaan. Heinäkuussa taas oli kolmen viikon kesäloma ja oltiin kaksi viikkoa siitä mökillä Kesälahdella. Lokakuussa taas uusi työ, uuden myymälän rakentaminen ja avajaiset pitivät työpäivät pitkinä, eikä aikaa/energiaa enää salille riittänyt. Koko vuoden aikana salitreenejä kertyi kaikenkaikkiaan 126kpl eli keskimäärin 10,5 kuukaudessa ja 2,6 viikossa. Treeniohjelmani on nelijakoinen ja parhaimpina viikkoina olenkin käynyt sen 4-5 kertaa salilla. :)


Tavoitteenani on saada tälle vuodelle yhteensä 170 salitreeniä kasaan, mikä tarkoittaa keskimäärin 14 treeniä kuukaudessa ja 3,5 treeniä viikossa! Se on aika iso pompsaus vuoden 2016 treenimääriin nähden, mutta täysin saavutettavissa sillä tänä vuonna ei ole tiedossa ulkomaanreissuja eikä kesälomaakaan ole kuin kokonaiset kaksi viikkoa koko kesänä. Myöskään mitään suuria mullistuksia (kuten työpaikan vaihtoa tai uuden jonkun ison projektin aloittamista) ei ole suunnitteilla vaan vuodesta 2017 on tulossa enemmänkin rutiinien ja treenin täytteinen vuosi. :) Mukavan tasapainoinen siis! 

Vuonna 2016 tuli käytyä hurjat 53 kertaa lenkillä, mikä tarkoittaa neljää lenkkiä kuukaudessa ja noin yhtä viikossa. :D Tässä on reilusti parantamisen varaa ja tavoitteenani on vuonna 2017 tuplata kävelylenkkien määrä 100:aan kertaan vuoden aikana, mikä tekee keskimäärin kaksi lenkkiä viikossa. Ei siis paha, mutta tuottaa enemmän ponnisteluja kuin salille meneminen! ;)



Sitten niihin itse treenitavoitteisiin! :) Koska tällä hetkellä motivoidun enemmän niistä tuloksista salilla, kuin vaa'alla niin haluan asettaa tälle vuodelle kunnianhimoisia, mutta saavutettavissa olevia tavoitteita! :) Niitä on kaksi: jalkaprässissä 300kg (nyt 250kg), sekä pystypunnerruksessa 20kg/käsi (nyt 10kg). Tuo pystypunnerrustavoite hirvittää itseasiassa enemmän, kuin jalkaprässitavoite sillä jalat jaksaa kyllä, mutta olkapäät on itselle aina ollut se selkeästi heikompi osa-alue.. Pitkään tein pystypunnerruksia 5kg:n kiekoilla, mutta nyt viime aikoina olen saanut tehtyä lyhyitä sarjoja jopa 10kg:n kiekoilla (vanha kuva alla).


Mutta mites sitten nuo painotavoitteet? Tosiaan viime vuonna kävin alhaimmillani 69,5:ssä kilossa, niin eipä tuossa järin hurraamista ole viime vuonna ollut! :D Haluaisin asettaa tavoitteen -10kg kesään mennessä (kesäkuun alkuun on 22 viikkoa eli se tarkoittaisi puolta kiloa viikossa), mutta en taida uskaltaa asettaa semmoista tavoitetta minkä eteen en jaksa tehdä tarpeeksi töitä! Onko siitä kenellekään mitään iloa jos uhoan, että laihdutan kymmenen kiloa kesäksi pois ja sitten olenkin vain saman painoinen kuin nyt? En missään nimessä ole tyytyväinen tähän nykyiseen painooni ja haluan olla kevyempi, mutta olenko kuitenkaan tarpeeksi sitoutunut antamaan sellaisia lupauksia, joita itsekin epäilen? Ehkä siis haaveilen olevani 10kg kevyempi kesään mennessä, mutta mennään kilo kerrallaan ja katsotaan mihin tuo tavoite muokkaantuu vuoden edetessä. :) Alle seitsemänkymmenen kyllä kumminkin aion päästä, sillä ei se seiskalla alkava lukema vain ole tarkoitettu tällaiselle 158cm pitkälle tapille! :D Otetaan siis ensin se viisi kiloa pois ja katsotaan, kuinka tytön käy. ;)


Ihanaa alkanutta vuotta kaikille! Minkälaisia tavoitteita teillä on tälle vuodelle vai onko minkäänlaisia? Onko uuden vuoden lupaukset ihan turhia vai saatteko niistä uutta kipinää tammikuulle? :)

Ps. Kiitos kaikille lukijoille ja seuraajille Instagramissa! Kuvani olivat keränneet vuoden aikana yli 13 800 tykkäystä! :) Liity siis jo Instagram seuraajaksi, jos et vielä ole. :) Mut löytää nimellä: sannalatvala




10 kommenttia:

  1. Loistotavoitteita uudelle vuodelle!

    Tunnen itseni jotenkin köykäiseksi kun oma tavoitteeni on syväkyykätä tangon kanssa 80kg:lla, tehdä maastaveto 100kg:lla ja penkkipunnerrus 50kg:lla. Miten kukaan voi kyetä laittamaan jalkaprässiin 300kg?!? Yksi tavoitteistani on myös juosta 15-20km tänä vuonna.

    En harrasta uuden vuoden lupauksia, mutta kyllä näistä tavoitteista saa aina uutta puhtia.

    Jään seurailemaan tavoitteiden toteutumista! Tsemppiä sulle uuteen vuoteen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahahha :D Miten mulla taas itsellä silmät pyöristyi, kun lueskelin noita sun tavotteita mihin itse en ikinä pystyisi! :D Hyvä, että penkistä nousee se 20kg:n tanko edes.. ;) Myöskään kyykkyä en ole vapaalla tangolla tehnyt nyt ainakaan vuoteen ja tuo 80kg kuulostaa aivan järjettömän isolta painolta! Joten Keep up going girl! :) Ja mulle ajatus edes viiden kilometrin juoksulenkistä tuntuu mahdottomalta, kun en ole ottanut niitä juoksuaskeleita piiiitkään pitkään aikaan! :)
      Tässä huomaa kyllä, miten toisen tavoitteet voi toiselle tuntua täysin mahdottomalta ja itselle taas "vähäpätöisiltä", vaikka asia on just toisin! :) Jossain osa-alueessa voi olla todella vahvoilla ja toiset osa-alueet taas todella heikot -siitähän se ihan riippuu mitä treenaa. :) Kokeilin jo kerran tänä vuonna jos tuo 300kg jalkaprässissä olisi noussut, mutta ei sitten millään! :D Mutta kyllä se nousee vielä tämän vuoden aikana! ;) Tsemppiä myös sinne tavoitteiden saavuttamiseen!

      Poista
  2. Mulla on tavotteita ja haaveita myös blogissa , Mä yritän saada itseni salille... juoksemaan ja kävelemään on taas mun niin paljon helpompi mennä. Oon sentään kotitreenaillut aktiivisesti, sitä lisää . Tavoitteet oikeastaan juoksuaikojen parantamisessa 21.1km 2 h alitus(2h 4 min) 42.2km 4h30 min alitus (4.34) eli kaikilla ne omat tavoitteet ja on tosi siistiä seurailla toisten pyrkimistä omiinsa samalla kun itse pyörii omien haasteittensa ympärillä����tsemppiä uuteen vuoteen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulla ei oo kyllä pitkä matka enää alle kahden tunnin ajan alitukseen! Hienoa! :) Voi jos itse jaksaisi juosta edes viiden kilometrin lenkin niin se olis jo siistiä, mutta nuo sinun matkat on ihan huikeita! :D

      Poista
  3. Hyviä tavoitteita sulla! Ja varmasti ihan saavutettavissa.

    Älä tosiaankaan lopeta blogia, tää on yksi niistä harvoista joita seuraan. Kirjoita liikunnasta ja treeneistä, vaatteista jos hankit, vaikka vähän mainosta duunillesi kun näät vaateuutuudet heti niiden ilmestyttyä �� Toki laihdutusasia kiinnostaa, mutta olen kans itse miettinyt et taktiikkaa on vaihdettava, kun mitään tuloksia ei tule (sorrun helposti liian räväkkään alkuun ja jaksan kaksi viikkoa).

    Eli mun uuden vuoden lupaus on tehdä liikunnasta pysyvä osa elämää. Liityin klubille, kun rakastan ryhmäliikuntaa vaikka en ole niissä yli 10 vuoteen käynyt. Aion käydä salilla myös. Pitäisi vaan löytää jostain ohjelma jolla aloittaa, salilta otettuna se maksaa. Lisäksi latasin puhelimelle juoksuappsin. 8 viikon päästä pitäis jaksaa juosta 30 min putkeen �� Tykkään mattojuoksusta enkä edes vielä suunnittele ulkona kirmailua, sillä sit mulla loppuu lenkki-into. Se on nähty aikaisemmin.

    Hyvää uutta vuotta ja pitääpä instasta etsiä sut ��

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo juoksu appi kuulostaa mielenkiintoiselta! Oletko jo kokeillut ja minkä niminen se on? Voisi vaikka itsekin joskus innostua kokeilemaan ottamaan sen pari juoksuaskelta matolla, kunhan vaan tämä flunssa on lopullisesti selätetty (vieläkin on tukkoisuutta niin ei voi juuri aerobista harjoittaa).
      Joko löysit minut Instassa? ;) Siellä olen ehdottomasti aktiivisempi kuin nykyisin täällä blogin puolella. Mukavaa tätä vuotta!

      Poista
  4. Hei Sanna! Millon kirjotat taas? On ihan ikävä uutta postausta ja kuulumisia. Tykkään blogin tyylistä ja jutuista, toivottavasti ehdit joku päivä päivittämään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kuule miten sattuikin että olin tänään luonnostelemassa uutta postausta! ;D Julkaisen sen pian ja ihana kuulla kun joku kaipaa. :)

      Poista
  5. Heeh huikeeta! :D Hyvin pelas siis telepatia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellakin! ;) Jos nyt saisi vähän useammin tekstiä luonnosteltua.. :)

      Poista

Kiva jos jätit kommenttia :) Nyt voit kommentoida myös anonyyminä! Kommentit hyväksytetään ennen julkaisua ja kaikki asialliset kommentit julkaistaan! :)