sunnuntai 4. joulukuuta 2016

Tunnin tehotreeni!

Multa toivottiin jokunen aika sitten postausta mun salitreeneistä. Se taisi olla instagramissa kun jaoin kuvan rinta/olkapäätreenin kalorikulutuksesta mikä oli 700kcal luokkaa. :) Kommenteissa kaipailtiin erityisesti vinkkejä intensiiviseen yläkropan treeniin, sillä kyllähän nyt jokainen saa halutessaan jalat vedettyä täysii ja tukkoon, mutta käsitreenissä tuon intensiivisyyden tunteen saaminen saattaa olla etenkin yksinään himpun verran vaikeampaa..


Ihan ens alkuun hyvän treenin takaamiseksi kannattaa laittaa kuulokkeet korviin ja etsiä Spotifystä mieleistä treenimusaa! :) Itselläni toimii aina vähän menevämpi "angsti musiikki", mutta joskus tulee fiilisteltyä jotain hyvin rauhallisiakin kappaleita (esimerkiksi viime viikolla kun käytiin tenori Pentti Hietasen joulukonsertissa Lahden ristinkirkossa, niin sen konsertin jälkeen treenasinkin olkapäitä Pentti Hietasen tahdissa! :D). Cheek ja nyt uusi Cheekin ja Elastisen "Sinuhe" -kappale pyörii myös aika usein soittolistalla, sillä Cheekin kappaleista saa aika sopivan treeni angstin päälle! ;D


Kun sopiva soittolista on valittu ja volyymit on laitettu kaakkoon, niin on ehkä hyvä lämmitellä vähäsen ennen varsinaista treeniä. Itse olen super surkea lämmittelemään ja liian usein tulee painettua vaan suoraan salille tekemään itse treeniä. Kumma kyllä, treeni oikeasti kulkee aina paremmin jos ensin on ottanut 10-15min lämpöä joko suoraan treenattavaan lihakseen tai sitten juoksumatolla tai soutulaitteella. Ilman lämmittelyä treenin ensimmäiset sarjat ovat aina vähän nihkeitä ja tuntuu ettei treeni suju. Riippuu tietenkin aina vähän lihasryhmästä, mutta esim selkää treenatessa voi olla fiksumpaa ottaa lämpöä pienillä painoilla esim ylätaljassa, kuin hinkuttaa siinä kuntopyörässä p*rse märkänä! :D Olkapäätreenissä voi olla taas parempi lämmitellä kroppaa ensin kepin kanssa ja sitten pienillä käsipainoilla, eikä suoraan alkaa riuhtomaan väkisin niillä kuuden kilon painoilla.



Kun kroppa on lämmitelty, sen pitäisi olla myös valmiimpi itse treeniin! Kovan salitreenin taataksesi treenin kesto olisi hyvä tiivistää 45-75 minuuttiin. Tunti on aika sopiva, mutta myös neljässäkymmenessäviidessä minuutissa ehtii treenata hyvin ja tehokkaasti jos jättää puhelimien näpräämiset ja muun sosiaalisoinnin pois. ;) Ehkä yksi syy miksi olen niin rakastunut salitreeniin on kun silloin saan olla yksin ja omissa oloissani omassa pienessä angsti kuplassani (vaikka sen Pentti Hietasen musiikit korvissani! :D) ilman että kukaan tulee häiritsemään tai juttelemaan. Muutenhan olen todella sosiaalinen ja koska tapaan asiakaspalvelutyössä päivittäin satoja ellei jopa tuhansia ihmisiä niin treenissä on kiva vain olla niissä omissa mietteissä ilman että kukaan kaipaa sinua sillä hetkellä. :)



Yleensä aloitan treenit niillä isoimmilla ja raskaimmilla liikkeillä. Jalkapäivänä kyykyt ja prässit tulee ensin ja sitten kun jalat on tarpeeksi paineissa isoista liikkeistä niin sitten kiusataan niitä vielä vähän "pienillä" eristävillä liikkeillä.. ;) Supersarjat ovat myös monissa treeneissä valttia! Jalkatreenissä erityisesti, mutta myös silloin kun haluaa rinta/olkapäätreenistä kaikki tehot irti! Ensin jokin raskaampi liike (esim. pystypunnerrus käsipainoilla) minkä jälkeen jokin pumppaava "kevyempi" liike missä voi käyttää myös vähän kropan liike-energiaa (esim. heilautus ylös mutkatangolla). Kun pitää palautusajat lyhyinä ei syke ehdi laskea liian alas sarjojen välissä ja näin korkeampi kulutus on taattu!



Treenin loppuun voi vielä ottaa (jos jaksaa!) 10-20min HIITIN! 30 sekunttia täysiä ja 30 sekunttia palautellen, 30sec täysii ja 30sec hissuksiin.. Joskus HIIT menee helpommin ja toisinaan jokainen kolkyt sekunttinen on ihan hirveetä tuskaa ja olo sen jälkeen on ihan kuollut! :D Mutta Polari näyttää Hiitin jälkeen yleensä aika mukavia lukemia. ;) Ei muuta kuin tsemppiä treeneihin!

Minkä kestoisia treenejä teidän tulee yleensä tehtyä? Riittääkö tunti vai tuleeko salilla vietettyä useampiakin tunteja? :D Mites on lämmittelyjen laita? Lämmittelyjen kanssa vai ilman? ;)

8 kommenttia:

  1. Tykkään tehdä aika nopean salikäynnin. Lämmittelyä yleensä 5-10 minuuttia juoksumatolla, sen jälkeen noin 12 kilon tangolla kevyt sekasarja viittä eri liikettä lämmittelynä.
    Sen jälkeen ehkä 30-45 min salilla oloa, yleensä tauotkin hyödynnettynä johonkin treeniin (en jaksa vain olla siinä välissä).

    Ja nopeasti pois :) En jaksa "viettää" aikaa salilla. Ja nyt vaihdoin salinki ihan kodin vieressä olevaan saliin, niin mahdollisuus tehdä jopa vain puolen tunnin treenejä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa kyllä tehokkaalta! :) Itsekin olen kyllä sillä kannalla, että jos salilla viettää aikaa sen kaksi tuntia niin sitten ei ole kyllä treenannut kunnolla vaan aikaa on mennyt siinä välissä höpöttelyyn tai lehtien lukemiseen tms. :D Tietenkin asia erikseen jos jää polkemaan kuntoilupyörää tms vaikka 30 minuutiksi. Itse olen nyt muutamana kertana jäänyt juuri polkemaan kuntopyörällä treenin jälkeen -> pistänyt Netflixistä sarjan pyörimään ja polkenut menemään. ;D

      Poista
  2. Aika kivasti saat kaloreita kulumaan salitreenillä! Tehokasta meininkiä. Ihan vertailun vuoksi, kuinka paljon sinulla kuluu esim. tunnin juoksulenkillä/muulla tehokkaalla aerobisella kaloreita? Itse saan esim. tunnin juoksulenkillä menemään noin 500 kcal. En yleensä käy salilla, joten siitä en tiedä, mutta kahvakuulat/hiit ja muut tehokkaasti tehtynä ei kyllä minulla kuluta kuin puolet tuosta, mitä juoksu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Maru! Nyt kyllä kysyit hyvän kysymyksen, sillä en ole varmaan kahteen vuoteen käynyt tehokkaalla juoksulenkillä.. ;D Kävelyllä sen sijaan olen kyllä ja kyllä siinä reippaassa tunnin kävelylenkissä kuluttaa 350-400kcal siinäkin. :) Eli ihan hyvin! Tuntuu, että mulla nousee sykkeet todella nopeasti todella korkealle, mutta sitten ne myös laskevat aika nopeasti melko matalalle.

      Poista
  3. Moi! Sun blogi on ollut edelleen sen verran hiljainen että mahdatko vieläkin pohtia lopettamista? Toivottavasti päätät jatkaa, sillä oon lueskellut tätä blogia jo muutaman vuoden ja jos nyt lopetat tuntuu että sun tarina jää "kesken" :)

    Postaustoive: mitkä on sun tavotteet/unelmat/lupaukset vuodelle 2017:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua taas melkein kuukausi on vierähtänyt edellisestä postauksesta! Huh miten aika vierii kovaa kyytiä ja nyt on postaukset jääneet ihan tahattomasti joulukiireiden (töissä ja kotona) takia.. Vielä en ole ainakaan päätöstä lopettamisesta tehnyt, vaikka tosiaan jo itsestä tuntuu onko minulla enää blogille mitään annettavaa, mutta niin kauan kun teitä lukijoita vielä jutut kiinnostaa niin yritän pitää kirjoitustahtia yllä edes pari kertaa kuukaudessa! :)

      Kiitos postaustoiveestasi! Tuota voisikin ihan ajan kanssa miettiä, kun ainakaan en vielä mitään "uuden vuoden lupauksia" ole tehnyt. :) Mukavaa joulua sinulle!

      Poista
  4. Jaksaa jaksaa myös ensi vuonna. Tsemppiä ensi vuodelle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Keskiraskas ja tsemppiä myös sinne uuteen vuoteen! :)

      Poista

Kiva jos jätit kommenttia :) Nyt voit kommentoida myös anonyyminä! Kommentit hyväksytetään ennen julkaisua ja kaikki asialliset kommentit julkaistaan! :)