maanantai 29. elokuuta 2016

Kooste lomasyömisistä ja liikunnoista

Tänään on palattu Turkin 35 asteen lämmöstä tänne sateiseen Suomeen ja heti on nenä tukossa, vaikka lentokoneessa minulla oli jo huppari päällä. Kumma homma, että aina lennon/kotiin paluun jälkeen olo on flunssainen. Johtuuko se sitten lentokoneen ilmastoinnista vai suuresta lämpötilan muutoksesta, tiedä häntä..



Ajattelin tehdä lyhyen koosteen lomaviikon syömisistä ja liikunnoista. Toteutuivatko kaikki "lupaukset" ja miten kävi syömisten kanssa? :D Kuvien perusteella neljän tähden hotellissamme olisi ollut kunnon sali hyvillä laitteilla. Noh, paikanpäällä totuus olikin toinen kun esimerkiksi edes jalkaprässin selkänojaa ei saanut säädettyä ja näin ollen liike jäi aivan liian vajaaksi. Toisekseen salilla tai ennemminkin kuntoiluhuoneessa oli niin kuuma, että pelkkä seisoskelu sai hien virtaamaan puhumattakaan siitä, että salilla olisi tehnyt jotain. Kaikenkaikkiaan kävimme kaksi kertaa salilla eli liikuntatavoite jäi puolella saavuttamatta. Tuo elokuinen Turkin kuumuus teki olon muutenkin aika vetämättömäksi, että rannalla olemisen lisäksi ei päivällä juuri muuta jaksanut tehdä kuin uida.





Hyötyliikuntaa ja askeleita tuli viikon aikana kerrytettyä ihan huomaamatta! Koti Suomessa askeleita kertyy noin 6000-7000 päivässä, niinä päivinä kun en käy salilla. Treenipäivinä/hiitin tehdessäni askeleet hipovat sitä suositeltua 10 000:tta päivässä. Nyt reissussa askeleita tuli parhaimmillaan jopa 16 000 päivässä, kun kävelimme Kale kukkulalta alas takaisin hotellille. Täytyy sanoa, että pohkeet on edelleen kipeät tuosta alamäkikävelystä, kun jalat eivät ole sellaiseen ennen tottuneet! :D Muina päivinä askeleita kertyi noin 9000/pv. Eli noin 3000 askelta enemmän, mitä kotona ollessa. Sitä kun kotona hyppää heti ovesta ulos astuessa auton rattiin ja ajaa työpaikalle ja kävelee parkkipaikalta töihin, niin eihän siinä kovin kummoisesti askeleita kerry.



Viikon syömisiin olen semi tyytyväinen, sillä mitään överi-ylilyönti-mässäilyjä ei missään vaiheessa ollut ja kun lounas pysyi kevyenä niin illallisella sai syödä vähän enemmän. :) Aamupalalla oli proteiininlähteet aika vähäisiä ja kananmunan lisäksi aamiaisella tuli syötyä mysliä/muroja/leipää sekä tuoreita hedelmiä. Erityisesti vesimelonit olivat ihanan makeita ja luumuilla vatsa toimi koko viikon moitteetta. Varsinaista lounasta emme syöneet kuin ihan yhtenä tai kahtena päivänä, sillä yleensä koko aamupäivä/lounasaika meni rannalla makoillessa. Ostimme melkein joka päivä katukojusta Turkkilaista tuoretta Simittiä eli vähän bagel tyylinen rinkeli, jonne sai valita erilaisen täytteen. Muutamana päivänä rannalla tuli nautittua myös paikallista olutta Efestä tai Mojitot. Oluen tai drinksujen juonti jäi kuitenkin tuohon yhteen tai MAX kahteen juomaan per päivä. Olisikohan illallisilla tullut juotua kahdesti lasit viiniä ja muina iltoina vettä. :) Tässä on jo huima ero esimerkiksi maaliskuiseen Thaimaan lomaan, jossa All Inclusive hotellissa tuli juotua se 4-6 mojitoa päivän aikana pelkästään altaalla ja illan juomiset vielä siihen päälle! :D





Turkkilaisia makuja tuli nautittua monenlaisia sitten illallisilla. Ranskalaiset jätin aterioilta ihan suoraan pois, mutta riisiä tuli jonkun verran syötyä esim yllä olevan kana-paprika padan kanssa. :) Hiilarimäärät ovat olleet jokseenkin korkeat verrattuna kolmeen edelliseen viikkoon, kun ainoa hiilarinlähde on ollut kaurapuuro ja kasviksista tulleet hiilarit. Nyt tuli kuitenkin syötyä leipää, riisiä, mysliä jne niin aivan varmasti paino on korkeampi kuin lähtiessä. Huomen aamulla selviää kuinka paljon korkeampi! :D Jännityksellä jäämme siis sitä odottamaan..

Vielä on tämä viikko lomaa tässä koto Suomessa ennen kolmen viikon intensiivistä koulutusta uuteen työhön. Ensi viikko menee Tampereella, seuraava viikko Espoossa ja kolmas viikko Norjassa. Eipä tule syyskuussa ihan hirveästi kotona oltua. Katsoin kuitenkin jo Tampereen salit valmiiksi. Lähimpänä hotelliani on WFC eli Wolf Fitness Club ja sinne näyttäisi ainakin saavan ihan kertakortteja 11e hintaan, ilman että tarvitsee jäseneksi liittyä. Onko joku joka treenaa tuolla? :)

Mutta nyt kuitenkin nautitaan tästä meneillään olevasta viikosta ja HEI! Meillä on Kuntokeskus K&M:llä Lahdessa tämän viikon ajan synttäriviikot eli kaikki treenaavat veloituksetta! :) Jos etsitte Lahden parasta salia, niin se on K&M! Tulkaa testaamaan parhaat laitteet ja saatte kokea samalla myös aivan uskomattoman hyvän yhteishengen, mikä K&M:llä vallitsee! :) Ja ei, tämä ei ole maksettu mainos vaan oma mielipiteeni salista, jossa olen treenannut nyt jo kaksi vuotta säännöllisesti. :)

Muista seurata minua myös Instagramissa!

4 kommenttia:

  1. Hyvinhän se loma tuntui menevän 😊. Siis oliko teillä hotelli jollain kukkulalla? Hyötyliikuntaa parhaimmillaan 😆

    -hanna
    Bodyprojektihanna.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah ei sentään ;D Ihan siinä rannassa oltiin (noin 100m rantaan), mutta kerran käytiin tuolla Kale kukkulalla, mikä oli 3,5km korkean kukkulan päällä. Ei me sinne ylös kävelty, mutta alas tultiin ja pelkästään se tuntuu pohkeissa kun koko ajan piti kumminkin "jarrutella" sitä askelta alas tultaessa. :)

      Poista
  2. Minä kävin kesäkuussa Roomassa ja se on tosiaan hyötyliikuntaa parhaimmillaan kun ei viitsitty opiskella miten käytetään julkisia kulkuvälineitä... :D Parhaimpana päivänä askelia tuli about 25 000 ja joka päivä kuitenkin se 20 000 tuli täyteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ohhoh! Aika hurja määrä kyllä teillä tuli askeleita! Minulle tuo 10 000 on jo normaaliin arkeen verrattuna paljon :)

      Poista

Kiva jos jätit kommenttia :) Nyt voit kommentoida myös anonyyminä! Kommentit hyväksytetään ennen julkaisua ja kaikki asialliset kommentit julkaistaan! :)