maanantai 29. elokuuta 2016

Kooste lomasyömisistä ja liikunnoista

Tänään on palattu Turkin 35 asteen lämmöstä tänne sateiseen Suomeen ja heti on nenä tukossa, vaikka lentokoneessa minulla oli jo huppari päällä. Kumma homma, että aina lennon/kotiin paluun jälkeen olo on flunssainen. Johtuuko se sitten lentokoneen ilmastoinnista vai suuresta lämpötilan muutoksesta, tiedä häntä..



Ajattelin tehdä lyhyen koosteen lomaviikon syömisistä ja liikunnoista. Toteutuivatko kaikki "lupaukset" ja miten kävi syömisten kanssa? :D Kuvien perusteella neljän tähden hotellissamme olisi ollut kunnon sali hyvillä laitteilla. Noh, paikanpäällä totuus olikin toinen kun esimerkiksi edes jalkaprässin selkänojaa ei saanut säädettyä ja näin ollen liike jäi aivan liian vajaaksi. Toisekseen salilla tai ennemminkin kuntoiluhuoneessa oli niin kuuma, että pelkkä seisoskelu sai hien virtaamaan puhumattakaan siitä, että salilla olisi tehnyt jotain. Kaikenkaikkiaan kävimme kaksi kertaa salilla eli liikuntatavoite jäi puolella saavuttamatta. Tuo elokuinen Turkin kuumuus teki olon muutenkin aika vetämättömäksi, että rannalla olemisen lisäksi ei päivällä juuri muuta jaksanut tehdä kuin uida.





Hyötyliikuntaa ja askeleita tuli viikon aikana kerrytettyä ihan huomaamatta! Koti Suomessa askeleita kertyy noin 6000-7000 päivässä, niinä päivinä kun en käy salilla. Treenipäivinä/hiitin tehdessäni askeleet hipovat sitä suositeltua 10 000:tta päivässä. Nyt reissussa askeleita tuli parhaimmillaan jopa 16 000 päivässä, kun kävelimme Kale kukkulalta alas takaisin hotellille. Täytyy sanoa, että pohkeet on edelleen kipeät tuosta alamäkikävelystä, kun jalat eivät ole sellaiseen ennen tottuneet! :D Muina päivinä askeleita kertyi noin 9000/pv. Eli noin 3000 askelta enemmän, mitä kotona ollessa. Sitä kun kotona hyppää heti ovesta ulos astuessa auton rattiin ja ajaa työpaikalle ja kävelee parkkipaikalta töihin, niin eihän siinä kovin kummoisesti askeleita kerry.



Viikon syömisiin olen semi tyytyväinen, sillä mitään överi-ylilyönti-mässäilyjä ei missään vaiheessa ollut ja kun lounas pysyi kevyenä niin illallisella sai syödä vähän enemmän. :) Aamupalalla oli proteiininlähteet aika vähäisiä ja kananmunan lisäksi aamiaisella tuli syötyä mysliä/muroja/leipää sekä tuoreita hedelmiä. Erityisesti vesimelonit olivat ihanan makeita ja luumuilla vatsa toimi koko viikon moitteetta. Varsinaista lounasta emme syöneet kuin ihan yhtenä tai kahtena päivänä, sillä yleensä koko aamupäivä/lounasaika meni rannalla makoillessa. Ostimme melkein joka päivä katukojusta Turkkilaista tuoretta Simittiä eli vähän bagel tyylinen rinkeli, jonne sai valita erilaisen täytteen. Muutamana päivänä rannalla tuli nautittua myös paikallista olutta Efestä tai Mojitot. Oluen tai drinksujen juonti jäi kuitenkin tuohon yhteen tai MAX kahteen juomaan per päivä. Olisikohan illallisilla tullut juotua kahdesti lasit viiniä ja muina iltoina vettä. :) Tässä on jo huima ero esimerkiksi maaliskuiseen Thaimaan lomaan, jossa All Inclusive hotellissa tuli juotua se 4-6 mojitoa päivän aikana pelkästään altaalla ja illan juomiset vielä siihen päälle! :D





Turkkilaisia makuja tuli nautittua monenlaisia sitten illallisilla. Ranskalaiset jätin aterioilta ihan suoraan pois, mutta riisiä tuli jonkun verran syötyä esim yllä olevan kana-paprika padan kanssa. :) Hiilarimäärät ovat olleet jokseenkin korkeat verrattuna kolmeen edelliseen viikkoon, kun ainoa hiilarinlähde on ollut kaurapuuro ja kasviksista tulleet hiilarit. Nyt tuli kuitenkin syötyä leipää, riisiä, mysliä jne niin aivan varmasti paino on korkeampi kuin lähtiessä. Huomen aamulla selviää kuinka paljon korkeampi! :D Jännityksellä jäämme siis sitä odottamaan..

Vielä on tämä viikko lomaa tässä koto Suomessa ennen kolmen viikon intensiivistä koulutusta uuteen työhön. Ensi viikko menee Tampereella, seuraava viikko Espoossa ja kolmas viikko Norjassa. Eipä tule syyskuussa ihan hirveästi kotona oltua. Katsoin kuitenkin jo Tampereen salit valmiiksi. Lähimpänä hotelliani on WFC eli Wolf Fitness Club ja sinne näyttäisi ainakin saavan ihan kertakortteja 11e hintaan, ilman että tarvitsee jäseneksi liittyä. Onko joku joka treenaa tuolla? :)

Mutta nyt kuitenkin nautitaan tästä meneillään olevasta viikosta ja HEI! Meillä on Kuntokeskus K&M:llä Lahdessa tämän viikon ajan synttäriviikot eli kaikki treenaavat veloituksetta! :) Jos etsitte Lahden parasta salia, niin se on K&M! Tulkaa testaamaan parhaat laitteet ja saatte kokea samalla myös aivan uskomattoman hyvän yhteishengen, mikä K&M:llä vallitsee! :) Ja ei, tämä ei ole maksettu mainos vaan oma mielipiteeni salista, jossa olen treenannut nyt jo kaksi vuotta säännöllisesti. :)

Muista seurata minua myös Instagramissa!

lauantai 20. elokuuta 2016

Se oli sit siinä!

Tiiviimmin minua IG:ssä seuraavat, tietävätkin jo että eilen oli viimeinen työpäiväni Gigantissa! :) Tänään alkoi kahden viikon loma ennen syyskuussa alkavaa koulutusta XXL:än riveissä! ;) Eilinen päivä oli innostunut, mutta samalla haikea ja itkuhan siinä pääsi kun kävin "hyvästelemässä" työkaverini. <3 Nyt on kuitenkin aika kääntää uusi välilehti elämässäni, mutta ennen sitä lomaillaan hieman, jotta syksyllä on kaikki patterit ladattu täyteen! Minun kassani on kuitenkin nyt Gigantissa suljettu.. 




Tänään lähdetäänkin pitkästä aikaa ulos! :) Meillä on lukion "luokkakokous" ensimmäistä kertaa sitten kevään 2008 ylioppilaiksi pääsemisen jälkeen. Samalla tulee juhlittua myös viime viikkoiset synttärit ja työn vaihtumiset! ;D Kolme kärpästä yhdellä iskulla. ;) Mennään ensin piknikille Pikku-Vesijärvelle eli pakataan skumpat, viltit ja mölkyt mukaan ja myöhemmin siitä sitten siirrytään ravintolaan. Katsotaan onko kotiintulo samanlainen, mitä allaolevassa kuvassa.. :D Hahahah!


Maanantaina lähdemmekin sitten viikoksi Turkin lämpöön. :) Alunperin ajattelimme menevämme mökille Kesälahdelle miehen kanssa, mutta viime viikon masentavat syyskelit saivat meidät varaamaan äkkilähdön Alanyasta! Ihan silläkin verukkeella, että nyt kahteen vuoteen minulla ei ole talvilomaa lainkaan ja kesälomalla tuskin tulee ulkomaille lähdettyä. Samalla pääsee myös kunnolla "lomamoodiin", sillä jos jäisimme Lahteen niin en varmaan osaisi olla työpaikaltani poissa. ;D Reissussa pään saa nollattua kunnolla, kun ei pyöri näissä samoissa koti ympyröissä!



Kolmas dieettiviikko on mennyt kaikenkaikkiaan hyvin: neljä salitreeniä ja kaksi hiittiä olen saanut tähän mennessä kasaan. Jotenkin ne salitreenit tulevat helpommin täyteen, kun nuo aerobiset liikunnat. Nyt minulta on jäänyt taas kaksi kävelylenkkiä uupumaan ja huomenna tuskin tulee mihinkään kyettyä..! :D Paino ei kuitenkaan ole tällä viikolla pudonnut -ainakaan vielä. :( Ja ensi viikolla tuskin putoaa myöskään, kun lähdemme reissuun enkä tunnetusti siellä osaa olla herkuttelematta! :D Hotellissamme on kuitenkin kuntosali ja sen olen päättänyt, että kaikki neljä salitreeniä meinaan tehdä vaikka mikä olisi! Syömisten kanssa täytyy tehdä myöskin joku suunnitelma, etten nyt viikossa kerää takaisin sitä kahta kiloa, minkä olen viimeisen kolmen viikon aikana kovalla työllä pudottanut..

Mietin kahta vaihtoehtoa: joko pidän lomalla kaksi vapaasyönti PÄIVÄÄ, milloin saan syödä mitä haluan ja kuinka paljon haluan, mutta muina päivinä syön kevyesti ja juon ruuan kanssa vain vettä tms. Tai sitten sen sijaan, että pitäisin kahta kokonaista vapaasyöntipäivää niin antaisinkin itselleni esim luvan neljään vähän epäterveellisempään ateriaan.. Silloin ei tulisi koko päivää vedettyä napaväärällä ruokaa vatsaan, vaan saisin nauttia muutaman herkullisemman ruoan sillon kun itsestäni siltä tuntuu. Joku tolkku tuohon lomasyömiseen on kuitenkin vedettävä, etten mene sillä: "Ihan sama" -asenteella ja syö kuin porsas. :D


Sitä paitsi kokemuksesta tiedän, että nyt kun olen kolme viikkoa mennyt todella pienillä hiilihydraatti määrillä niin jos NYT vedän kovin rasvaista ruokaa niin saan sillä vatsani todella todella sekaisin! Onko joku joskus kuullut rasvaripulista? :D Ei hittolainen, miten minulla oli vatsa kipeä tuossa joskus kesän alussa kun olin noudattanut tätä samaista niukka hiilihydraattista ruokavaliota ja sitten yhden baari-illan jälkeen söin rasvaisen pitsan! Sitä oloa ja vatsan väännettä en toivo kenellekään! Se oli aivan kaameaa. Muistan miettineeni silloin pöntöllä istuessani, että jos yhdestä pitsasta voi saada vatsan näin kipeäksi niin en kyllä enää ikinä syö pitsaa tai mitään rasvaista! Ja tosiaan uloste oli suurinpiirtein voissa pyöriteltyä! Olkaa hyvä näistä yksityiskohdista.. :D Mutta varmasti joku muukin tietää mitä tarkoitan ja on ehkä kokenut saman?! Nyt siis täytyy pitää tuo hetki kirkkaana mielessä, etten vahingossakaan tule aamuyöstä grillin kautta kotiin! Otan sen Quest Bar -proteiinipatukan laukkuun ja syön sen sitten yön pimeinä tunteina, kun alkaa tekemään mieli pitsaa tai jotain muuta ällöttävää rasvaista ruokaa.. 

Onko muilla kokemuksia tuosta rasvaripulista? :D Vai olenko ihan ainoana kokenut nämä kamaluudet! Mitä mieltä lomasyömisestä olette: mieluummin pari vapaasyöntiPÄIVÄÄ vai ennemminkin pari-kolme-neljä vapaampaa ateriaa? :)

maanantai 15. elokuuta 2016

Dieettiviikko 2. takana

Noniin! Nyt niitä lupailemiani tuloksia: tavoite tälle viikolle oli saada kilon verran läskiä karistettua matkalle. Ihan ei tavoite täyttynyt, sillä tämän päivän aamupaino oli 71,2kg eli pudotusta edellisviikkoon -700g. Jokatapauksessa kahden viikon saldo on -2kg eli enää kilon verran on lomakiloja jäljellä.. ;D Kolmessa viikossa ne kolme kiloa tuli. Katsotaan saadaanko kolmessa viikossa ne kolme kiloa karistettua! Tavoitteena se ainakin olisi!


Viime viikkona liikuntaa kertyi kolme salitreeniä ja 3,5h aerobista liikuntaa. Yllä näkyy viikon kokonaisaktiivisuus eli askeleita on viikon aikana tullut otettua 67277 eli keskiarvolta vähän reilu 9600 per päivä. Muutenhan minulla on tuo Polari kädessä ympäri vuorokauden, mutta saunoessa ja latauksen aikana otan kellon pois kädestä. Eli jokunen askel on tullut sillonkin otettua kun Polar M400 on ollut akkuja lataamassa sohvan käsinojalla ja itse olen puuhastellut jotain muuta sinä aikana. ;) Tuskin tuo 10 000 askelta päivässä kauaksi jää! Torstaina ja perjantaina minulla oli lepopäivät, mutta viitenä päivänä on kumminkin tullut liikuttua. Kuten huomaatte niin lepopäivinä tuo kulutus ei päätä huimaa ja päivän aktiivisuus on jäänyt 20-30 prosenttiin. Töissä kassalla ollessa niitä askeleita ei ihan hirveästi kerry ja autolla kun ajaa töihin niin matkoihinkaan ei juuri askeleita "tuhraannu".


Tiistaina vedettiin Sennin kanssa kunnon maratoni lenkki, kun Senni ei yhtään kertonut minkälaisen lenkin on minun kanssa tekemässä! :D Matka jatkui ja jatkui vain ja mietin mielessäni että: "Ei helvetti täältä pitää vielä poiskin kävellä!".. Noh, tulihan sille lenkille melkein 13km pituutta ja aikaakin meni reilut kaksi tuntia mutta kaverin kanssa höpötellessä se aika menee paljon nopeammin. :)


Eilisessä postauksessa kävinkin jo viime viikon syömisiä läpi. Eli ehkä ilman makuunin irtokarkkeja ja täytekakkua paino olisi saattanut tullakin sen kilon alas! ;) Mutta ei auta, nyt kohti uutta viikkoa ja tunnin päästä onkin jo Johannan kanssa hauis/ojentaja treeni! Tästä se viikko taas lähtee! :) 

Ps. Enää VIISI päivää töitä ja sitten onkin parin viikon huilitauko ennen uusia tuulia!

sunnuntai 14. elokuuta 2016

Maltillista herkuttelua :)

Lauantaina oli taas se aika vuodesta, kun mittariin paukahti yksi vuosi lisää! :) Ei muuta kuin tervetuloa 27 vuoden ikä! Kolmen vuoden päästä sitten juhlitaankin! ;) Eipä näitä välivuosia juuri ole enää viime vuosina tullut juhlittua, mutta useiden "Missäs on kakkukahvit?" -kyselyjen seurauksena kutsuin tänään ihan vain lähimmäiset: äitin, iskän, siskon, mummon, serkun ja hänen miehensä meille kylään kakkukahveille. Ja koska olen surkea leipuri niin pyysin äitiä tuomaan vaikka mustikkapiirakkaa mukanaan, mutta hänhän tunnetusti tekee sitten kakut ja kaikki! ;D Näinpä meille jäi yksi täyskäri kahdeksaan pekkaan tuhottavaksi.. ;)
Melko hyvin kakku kyllä vieraille kelpasikin ja meille jäi ainoastaan 1/4 pala täyskäriä jääkaappiin! Itse lauantain synttäripäivä ja ilta meni hyvin rauhallisissa ja dieetille sopivissa tunnelmissa: aamulla mieheni herätti minut kahvin ja puuron tuoksuun ja siitä lähdinkin heti kympiksi serkkuni Lauran kanssa salille. :) Treenin ja kaupassakäynnin jälkeen pistimme miehen kanssa "koko kämppä siistiksi" -projektin pystyyn ja sen lisäksi, että imuri, moppi ja pölyrätti viuhuivat vimmatusti niin myös matot tampattiin ensimmäistä kertaa tänä vuonna! ;D Loppu lauantai-ilta menikin sitten saunoessa ja hömppökomediaa sohvalla katsoessa. :) Sunnuntain aamupaino oli oikein suotuisa, mutta siitä teen erikseen vasta huomenna "Dieettiviikko 2" -postauksen! ;) Jätetään siis numerot vielä jännitykseksi..


Kaiken kaikkiaan on kyllä nyt todella hyvä fiilis tästä jutusta! Treenit kulkee, ruokavalion noudattaminen sujuu suht ongelmitta ja SILTI sinne viikkoon on mahtunut myös niitä herkkuja kuten mm. Makuunin irtokarkkeja ja tänään pala täytekakkua. ;) Kuitenkin se mikä ratkaisee on se kokonaisuus. Helposti mieli tekee siinä vaiheessa tepposet kun syö sen yhden palan, että: "Mitä välii? Tämä päivä on nyt pilattu, kun olen mennyt syömään herkkuja niin sama kai se on syödä loppupäiväkin mitä lystää ja aloittaa sitten maanantaina puhtaalta pöydältä!". Mutta kun ei se koko dieetti ole mennyt siitä yhdestä tai kahdesta herkusta pilalle, vaan se oma mieli on vain saattanut mustua siitä "repsahduksesta". Silti päivä voi olla vielä pelastettu ja kalorit miinuksella jos sen mässäilyn lopettaa siihen yhteen herkkuun/ateriaan, mutta jos herkuttelu jatkuu pitkin päivää niin seuraavana aamuna tuskin on vaa´alle luvassa miinustulosta!


Olemme sopineet nyt treeni/tiimikaverini Tiinan kanssa, että kertaamme toisillemme päivän syömiset whatssupissa aina päivän päätteeksi. En osaa valehdella ja siksi on pitänyt aina kertoa Tiinalle, mitä on päivän aikana tullut syötyä! Ja voi luoja, kun kerroin niistä irtokarkeista! :DD Niin eipä tule ostettua niitä ihan hetkeen! Semmoisen huudin ja kurinpalautuksen kyllä sain.. :D Kiitos Tiina kovana pysymisestä! <3 ;D Mutta myös keskustelimme tästä kakkuaiheesta.. Valintoja pitää osata tehdä: syödäkö yhden palan suolaista piirakkaa vai nauttiako palan mansikkakakkua, minkä äiti on kovalla vaivalla leiponut ja kotiini roudannut? :) 


Kaikesta ei tarvitse kieltäytyä, mutta johonkin se raja pitää osata vetää. Kaikkia herkkuja ei ole pakko maistaa, vaikka pöytä koreilisikin jos jonkinmoista herkkua. Minulle riitti aivan hyvin se yksi kakkupala ja illalla kun serkkuni ja hänen miehensä tuli ns. "toiselle kahvittelu kierrokselle" niin silloin kieltäydyin kakusta kokonaan. ;) Onneksi on ihmisiä ympärillä, jotka ymmärtävät eivätkä myöskään tuputa että: "Ota nyt toinen pala!". Vaikka ehkä minä saatoin tänään tuputtaa sitä kakkua kaikille vieraille, ettei niin paljon jäisi itselleni kotiin syötäväksi! ;D Onneksi miehellä ei ole samanlaista painonpudotusprokkista kuin minulla. ;)

Huomenna taas luvassa uuden viikon painopäivitys ja kolmas virallinen dieettiviikko lähtee käyntiin! :) Mitä veikkaatte, tuleeko edellisessä postauksessa uhkaamani kilon pudotus tällä viikolla täyteen, niin että huomen aamulla paino on 70,9kg?? ;)

PS. Muista seurata Instassa! Sieltä näät aina ajankohtaisimmat kuvat, jotka tosin ovat suurilta osin samoja mitä täällä blogissa käytän, mutta sieltä näet kuvat reaaliajassa. :)

maanantai 8. elokuuta 2016

Dieettiviikko 1. takana

Ensimmäinen "virallinen" dieettiviikko takana! Vielä toissa viikolla alkuun pääseminen oli haastavaa kolmen viikon loman ja kolmen plussa kilon jälkeen. Nyt kuitenkin viime viikko meni aika hyvin nappiin! :) Maanantaina 1.8 aloituspaino oli 73,2kg ja tänään 8.8 paino on 71,9kg! Eli viikossa paino on pudonnut -1,3kg jipii! Toki nesteitähän nuo vain on, mutta kohta on jo puolet kesälomakiloista selätetty. ;) Enää 8,7kg jäljellä kymmenen kilon tavoitteeseen! Eikä tuo kilomäärä tunnu enää LÄHESKÄÄN yhtä pahalta kuin se kymmenen kiloa.. ;) Heh heh!




Miten sitten onnistuin tällä viikolla pudottamaan tuon -1,3kg? Ensinnäkin sain kaikki treenit kasaan: neljä salitreeniä, kaksi kävelylenkkiä ja yksi 20min hiit treeni. Ohjelmassa minulla on 2x20min hiit eli jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin yksi hiit jäi vielä uupumaan, mutta olen silti älyttömän ylpeä viime viikon liikuntoihin! Toiseksi lisäsin sitä vedenjuontia huomattavasti. Vielä en kuitenkaan juo riittävää määrää, mutta nyt tulee ainakin se 2L jo litkittyä. Vedenjuonnin kanssa saa vielä skarpata. Kolmanneksi se tärkein, eli ruokavalio! Söin ateriat tasaisin väliajoin 3-4 tunnin jaksoissa, söin 5-6 pientä ateriaa enkä yhtä tai kahta isoa kuten kesälomalla. Verensokeri pysyi tasaisena, kun aina säännöllisesti oli jotain pientä haukattavaa valmiina. Yksi pelastajani on Quest Barin proteiinipatukat ja ai jestas miten hyvää se on, kun patukan pistää puoleksi minuutiksi mikroon! Nam. ;)




Otin taas "kesätauon" jälkeen iltapalalle myös nuo smoothiet. :) Helppoa ja hyvää ja mikä parasta -TERVEELLISTÄ ja mitkä tahansa marjat menee tuolla kuin hujauksessa! Keräsin eilen kaksi mustaviinimarjapehkoa tyhjäksi ja pakastin on jo nyt ihan täysi. Vielä olisi yksi pehko keräämättä, täytyy varmaan lainata anopin pakastinta seuraavaksi.. ;)

Tämän viikon tavoitteena on saada kaikki treenit hienosti kasaan ja painon pitää maanantaina olla 70,9kg! :) Eli kilon pudotusta haetaan vielä tällekin viikolle. Mites meidän muiden "jouluksi kymppi pois" -ryhmäläisten paino on lähtenyt ensimmäisellä viikolla tippumaan? :) Mahtavaa miten moni teistä lähti tähän prokkikseen mukaan!